سرخط خبر

wfn_ads

پیام شهروند

سلام استاندار محترم! شما را به خدا مشکلات محله معصومیه پایین را حل کنید . دل اهالی این منطقه خون شده . فقط به فکر زیباسازی غفاری ، معلم و 000 نباشین! آخه این محله هم جزو شهر محسوب میشه !

سلام
مدیرمحترم آبفای بیرجند فشارآب معصومیه پایین اونقدرکمه اصلأ آبگرمکنها روشن نمیشه
سرویس آبگرمکن هم تأثیری نداره
لطفأ حل مشکل کنید

باسلام.
ضمن تقدیر از خدمات اداره برق. لطفأ روشنایی انتهای بلوار ولیعصر(عج) مهرشهر بسمت مسجد بلال رو (از ولیعصر33تا تقاطع بلوار همت) را اجرایی نمایید. باتشکر

سالن مرغداری وسایرتجهیزات موجود برادران گلی شهرستان قاین روستای بیدمشک براثربرف سنگین21 دیماه جاری کاملاتخریب شده تقاضای رسیدگی مسئولان استان رامیطلبداگررونق تولیدواشتعال شعارنیست

سلام
بهتر نیس به جای المان و مجسمه های نوروزی با اون هزینه های گزاف که بعد از مدتی در کارگاه زیبا سازی شهرداری به حال خود رها میشود حقوق معوقه پرسنل پرداخت شود وتو این گرانی اجناس دل بچه هایشان را شاد کنید

با سلام چرا مدیر کل محترم آموزش پرورش مشکلات طرح رتبه بندی معلمان برای کادر توانبخشی پی گیری نمی کنند درحالیکه پست این عزیزان رسته آموزشی فرهنگی می باشد ولی به دلیل اشتباه وزارت ابلاغ ایشان اداری تعریف شده است صادر نشده است این درحالی است که این احکام برای کسانیکه در سازمان حضور دارند و کار اداری انجام می دهند صادر شده است !

سلام ضمن تقدیر ازخدمات شهردای درزمینه زیبا سازی فضای شهر خواهشمندیم انتقال صنوف مزاحم راجدی پیگیری نمایید امانمان بریده ازاین همه الودگی صوتی

سلام خدمت شهردار پرتلاش بیرجند* جناب آقای جاوید شما را خدا فکری بحال آسفالت بلوار شهدای عبادی از فلکه ابن حسام تا تقاطع بلوار پیامبر اعظم بکنید اگر با پراید در این مسیرتردد کنید حالت گهواره پیدا می کند دستوری برای پر کردن چاله های جلومجتمع امیر و مسجد کنار فروشگاه کوبر تایرو اسفالت آن صادر کنید بخدا مردم گناه دارند

باسلام خدمت شهردارمحترم خواهشمندم که پیگیری پروژه بلوارخیابان جمهوری رومدنظرداشته باشین تاکی میخوادهمنجوربمونه

سلام بابت طرح خیابان جمهوری اسلامی که اکنون یکسال ازشروع آن گذشته و به پایان نرسیده
میخواستم بدانم ما مردم تاکی باید هزینه های آزمون وخطای شهرداری ومتخصصان بی تخصص آنها را پرداخت کنیم کی از دست آنها راحت میشویم
چرا هرکسی به این شهرمی آید با دنباله و عقبه نفری می آید

سلام می دانم پیامم چاپ نمی شودولی می گویم مثل اینکه روزنامه شماباسرمقاله ویاداشت خودقصدداردمردم راازرای دادن منصرف کندشمرهم جانبازبودامامرتدشد

باسلام
از ساکنین خوابگاه دانشجویی خیابان بعثت هستم. از شهردار محترم و معاونت محترم فضای سبز درخواست رسیدگی به بلوار و میدان کوچک این خیابان را دارم. زیبا سازی این بلوار و میدان از قلم افتاده. که می شود با هزینه ای اندک( مثلا رنگ آمیزی، جدول کشی، سنگریزه رنگی و …) زیبا سازی شود. چرا در این قسمت از شهر زیبای بیرجند که در برخورد با افراد غیربومی هست زیباسازی از قلم افتاده است.

در جواب گلایه پدر خانم خدمتی اینجانب بعنوان یک شهروند اعلام می کنم که شهرداری بیرجند بعد از قهرمانی این ورزشکار تعداد 14 عدد سکه و یک پروانه ساختمانی به ایشان اهدا نمود

مسولین محترم،آقای استاندار، آقای فرماندار، آقای شهردار و  شورای شهر بیرجند ،با سلام لطفا برای جنوب شهر اهالی محروم منطقه سراب جلسه بگذاری و امکانات رفاهی از جمله پارک، زیر گذر عابر پیاده، آسفالت خیابان اصلی سراب…را مصوب و اجرایی کنید.

سلام مدتی است که آنتن دهی تلویزیون درمنطقه خیابان بهجت مهرشهر دچار اختلال شده ازمسوولین صداوسیما خواهشمندیم پیگیری کنند.

wfn_ads

واژه‌شناسی تاسوعا و عاشورا؛ تاسوعا و عاشورا به معنای نهم و دهم است؟

تاسوعا و عاشورا به معنای نهم و دهم است؟

تهران-ایرنا- رخ دادن واقعه کربلا در روز نهم و دهم محرم این تصور را نزد واژه‌شناسان تقویت کرده که واژه تاسوعا و عاشورا به معنای نهم و دهم است. اما آیا این تصور و تعریف قطعی و دقیق است؟

بیشتر واژه‌شناسان این تصور را داشته‌اند که عِشر و عاشر از یک ریشه‌اند و چون واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تِسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند. اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:

– آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌ها دیگر نیز به کار می‌رود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
– آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید می‌شد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
– آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می‌شده است؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.

به علاوه، در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول – ثانی – ثالث – رابع … و یا اولاً – ثانیاً – ثالثاً – رابعاً و… چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعاً – عاشوراً – ثاموناً – سابوعاً-..، اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند؛ لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. بنابراین این دو روز ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای آنها چیز دیگری است.

عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)

عِشر به معنای معاشرت و مصاحبت است. «مَُعاشر» یعنی مصاحب و «عاشر» اسم فاعل عِشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. «عشیر» یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است. به همین ریشه «العاشور» از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت و صفت او باشد.

پس «العاشوراء» جایی است که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند؛ عاشورا مبالغه از میل به معاشرت است؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) شدت می‌گیرد.

تاسوعا؛ روزِ وسعت ظرفیت

با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد. «اَتسع» به فتح الف یعنی گروه‌های نُه نفره شدند. اما «اِتسع» به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد – گشاد شد – فراخ گردید. اِتساع یعنی گسترده شدن، گشاده شدن و بالا رفتن ظرفیت. اِتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت‌شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع هم به این اشتقاق، چیزی است که فراخی و گستردگی و ظرفیتش زیاد باشد؛

و بالاخره «التاسوعا» یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت حاصل می‌گردد.

این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا سخنی به میان آمده است به نظر از جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، در حالی که در مورد واژه تاسوعا تقریباً موردی نداریم که قبل از امام سجاد (علیه السلام) به کار برده شده باشد. که این احتمال پیشینی نبودن واژه تاسوعا به معنای نهم را تقویت می‌کند.

“برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن”

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =

wfn_ads
wfn_ads
wfn_ads
wfn_ads
wfn_ads
روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور